Call Us +1-555-555-555

Kære SMV: Hvem skal du vælge til at hjælpe med økonomifunktionen i din virksomhed?

Større virksomheder ansætter ofte højt kvalificerede fuldtidsmedarbejdere dedikeret alene til økonomifunktionen og procesoptimering af virksomhedens økonomistyring, men i de fleste små og mellemstore virksomheder er der sjældent ressourcer til at gøre det samme.

I de fleste små og mellemstore virksomheder er der sjældent ressourcer til at ansætte højt kvalificerede fuldtidsmedarbejdere dedikeret alene til økonomifunktionen og procesoptimering af virksomhedens økonomistyring. Både fordi det er dyrt, men også fordi man som ejerleder kan have en udfordring i at skulle rekruttere en person, som er så aldeles afgørende for virksomhedens drift, udvikling og succes.

 

Derudover kan det være svært for en lille eller mellemstor virksomhed at tiltrække medarbejdere, der har tilstrækkelig stor erfaring, bred faglighed og højt uddannelsesniveau, da den type profiler ofte gerne vil arbejde i en større afdeling frem for at sidde alene med opgaven.

 

Hvis man har held til at rekruttere en knivskarp profil, kan udfordringen være, at man ikke altid får udnyttet vedkommendes kompetencer, fordi man som ejerleder eller direktør selv har fokus et andet sted og ikke altid ved, hvad man skal kræve og forvente.

Hvor er der hjælp at hente?

Udfordringer er der med andre ord nok af, så hvad er en bedre løsning end at forsøge at rekruttere en inhouse økonomiansvarlig?


I kan indgå aftale med:

  • En freelance bogholder
  • Et SMV-rettet outsourcing bureau
  • En stor konsulentvirksomhed

Den klassiske model

Freelance bogholder

Mange små og mellemstore virksomheder indgår i første omgang en aftale med en freelance bogholder, der har sin egen enkeltmandsvirksomhed. Det kan virke som det simpleste, og en klar fordel er, at der er mange freelancere om buddet, så de er lette at opstøve. Desværre opstår der næsten altid den udfordring, at freelance bogholderen har begrænsede ressourcer at tilbyde. De er nemlig nødt til at fordele deres tid på flere forskellige kunder, da det vil være for sårbart for dem kun at have én eller to kunder, idet de risikerer pludselig at stå med en tom ordrebog, hvis bare en enkelt kunde opsiger samarbejdet. Derfor varierer det desværre meget, hvor tilgængelige freelance bogholderen er for dig som kunde. Et simpelt eksempel er, at freelance bogholderen holder ferie, hvilket måske ikke falder heldigt i forhold til timingen i jeres behov som kunde.

 

En anden – og mindst lige så vigtig – faktor er, at freelance bogholderen ikke altid har den fornødne brede viden og erfaring til at kunne tilbyde jer alt det, I kunne have gavn af.


Konsulentvirksomhed

I den modsatte ende af skalaen, finder vi de store konsulentvirksomheder, hvor der ingen problemer er med at få tilført ressourcer. De store konsulenthuse servicerer ofte tilsvarende store virksomheder. Hvis man er en lille eller mellemstor kunde, der vælger en stor konsulentvirksomhed, skal man være opmærksom på at få nok udbytte ud af sin investering hos bureauet. Et tilbagevendende fænomen er, at man som lille kunde kan opleve at komme lidt bag i køen, fordi konsulentvirksomhedens fokus typisk ligger hos de store corporate kunder og ikke hos de – i deres øjne – små fisk.


SMV-rettede outsourcing bureauer

Midt i feltet finder vi de SMV-rettede outsourcing bureauer. De er mindre end de helt store konsulentvirksomheder, men har omvendt langt flere ressourcer end enkeltmands freelance bogholderen. Deres timesatser er typisk på niveau med freelance bogholderen eller en anelse højere, men sædvanligvis en del lavere end de store konsulentvirksomheder. Udfordringen her er, at udvalget af SMV-rettede outsourcing bureauer desværre ikke er særlig stort. Det kan derfor være en god idé at dele jeres økonomiprojekter op i mindre dele, så I kan afprøve det nye bureau i en periode, inden I forpligter jer på et længere samarbejde. På den måde sikrer I, at I får den rette samarbejdspartner fra begyndelsen af.

Så hvem skal du vælge?

Vi har forsøgt at opliste kvaliteterne ved de forskellige typer af assistance, som du kan vælge.

Vælg en freelance bogholder, hvis du

  • Er en enkeltmandsvirksomhed
  • Ikke har brug for full-service assistance
  • Behøver en specialist inden for et enkelt område som for eksempel nedenstående (men ikke har brug for den helt brede faglighed)
  • Bogholderi
  • Digitalisering
  • Systemopsætning


Vælg et SMV-rettet outsourcing bureau, hvis du

  • Ønsker at få designet skalerbare digitale arbejdsgange
  • Har brug for hjælp til at udvælge systemer, der understøtter effektive processer
  • Gerne vil have hjælp til drift af processer
  • Gerne vil have hjælp til drift af bogholderi
  • Gerne vil have hjælp til drift af økonomifunktion
  • Ønsker full-service assistance
  • Har brug for hjælp til projekthåndtering
  • Ønsker specialistkompetencer
  • Gerne vil have fleksibilitet, stabil tilgængelighed og mulighed for opskalering på ressourcer
  • Høj prioritering af jer som kunde


Vælg en stor konsulentvirksomhed, hvis du

  • Har brug for en stor og meget bred palette af specialistkompetencer som eksempelvis HR, jura, revision
  • Har brug for mange ressourcer i en afgrænset periode i forbindelse med et stort projekt

Det kan være svært at vide, hvem den rette samarbejdspartner er for dig. Men hvis du tager udgangspunkt i dit behov, kan vores guideline pege dig i den rigtige retning til at vælge lige præcis den type virksomhed, der kan hjælpe dig bedst muligt.


Vi tager også gerne et kig på tingene med dig, og vurderer vi andre aktører i markedet til at være et bedre match, så hjælper vi dig også gerne videre.

27 Mar, 2023
Interview med CyberPilot
18 Nov, 2022
Interview med Christian Nielsen
18 Nov, 2022
Interview med Pernille Føns Petersen
18 Nov, 2022
Interview med Ninna Frost-Hansen
21 Aug, 2022
Blogartikel 3
03 Apr, 2022
Interview med Louise Alsen
Share by: