Call Us +1-555-555-555

Ro i maven og frigivelse af tid ved at sende bogføringen ud af huset

To år efter stiftelsen af virksomheden Pure Garden stod det klart for ledelsen, at der ville være meget at hente ved at sende bogføring ud af huset. Virksomheden havde vækstet, og det var ikke længere holdbart at have bogføringen inhouse.

Som det er tilfældet for de fleste nystartede virksomheder, varetog den administrerende direktør i Pure Garden, Aron Hamann, selv bogføringen i virksomhedens første leveår. 


Pure Garden leverer krydderiblandinger til restauranter og andre B2B-kunder, og efter stiftelsen i 2018 kom væksten hurtigt. Derfor stod det pludselig klart for Aron Hamann, at det var på tide at uddelegere bogføringen, så han kunne frigive tid til sine andre ansvarsområder:


”I 2020 skiftede vi lokation og startede egenproduktion op her i Danmark. En ting er at starte en produktion, men at holde den kørende er også krævende. Og derfor holdt det ikke en meter, at jeg samtidig selv skulle sidde og bogføre i weekenderne”, fortæller Aron Hamann.

På den baggrund rakte Aron Hamann ud til Merito, som han havde fået anbefalet af en god bekendt, og kom i kontakt med partner Martin Taanquist.


Aron Hamann fortæller:

”Jeg havde faktisk spurgt min revisor, om de kunne håndtere det, men det var meget ufleksibelt. Man kunne ikke aftale et månedligt fee, men kun køre tingene på timeløn. Og jeg har brug for at vide, at man ikke kører efter et eller andet strengt taxameter. Martin og jeg havde en meget ens tankegang omkring, hvad det ville sige at skulle bruge sine penge intelligent som opstartsvirksomhed, og derfor faldt valget på Merito”.

Et samarbejde der udviklede sig gradvist

I begyndelsen ønskede Aron Hamann kun at få bogført sine bilag. Resten ville han gerne selv tage sig af, herunder bankbetalinger og moms. 


”Der var jo tale om kæmpebeløb, så der måtte bare ikke være rod i momsen. Og jeg havde simpelthen ikke tiltro til, at andre kunne varetage den opgave. Det tog Martin heldigvis ikke personligt. Han tog det faktisk helt cool og gik bare i gang med de ting, vi havde aftalt”, forklarer Aron Hamann.


Men det begrænsede samarbejde fik ikke lov at vare længe:


”Efter nogle måneder kunne jeg mærke, at samarbejdet gik rigtig fint. Samtidig fik vi mere travlt i Pure Garden, så jeg kunne se, at vi skulle have fundet en løsning på det med banken, for der var mange betalinger, og det tog lang tid. Derfor lagde vi både bankdelen og momsen over til Merito. Nu opretter de alt, og jeg skal bare godkende det”, uddyber Aron Hamann.

Merito tager ejerskab

Efter en god opstart med Martin Taanquist blev Aron Hamann introduceret for to af Meritos andre medarbejdere, som nu er Arons Hamanns primære kontakter. Og det viste sig at være en stor succes.

”Noget af det, der overbeviste mig om, at samarbejdet med Merito kunne være en vej at fortsætte med, er at Merito tager ejerskab. Når man har en samtale, så siger de ”vi”. I en mail står der, at ”vi” har penge til gode hos denne kreditor. Med andre ord er de ikke ligeglade. Det faldt jeg sgu lidt for. For det var oprigtigt fra deres side.


Derfor åbnede vi også for, at de fik adgang til vores bogholderimail, så de selv kommunikerer med leverandører, hvis der for eksempel mangler kontooplysninger. Det tager tid, hvis noget ikke stemmer, og hvis jeg skulle være involveret i det, skulle jeg bruge en masse tid, så det er rart, de gør det. Og der er virkelig positiv respons fra leverandørerne. Kommunikationen kører bare”, fortæller Aron Hamann
.

Altid klar på at tage fra på opgaver

Merito varetager nu alt fra årsregnskab og bestyrelsesrapportering til likviditetsbudgetter for Pure Garden. 


”De har ressourcer, som gør, at når man siger, der er brug for hjælp, så er de klar. Jeg bad på et tidspunkt om et likviditetsbudget og fik det nærmest dagen efter. Det betyder, at jeg kan komme meget hurtigere fra idé til handling. For når Merito præsenterer tallene, kan jeg hurtigt lave en skarp analyse af, hvad der foregår i forretningen.”

En samarbejdsform der passer godt til en iværksætter

Også samarbejdsformen er noget, Aron Hamann værdsætter:


”Vi giver et månedligt fee hos Merito. Og én af årsagerne til, at de har fået flere opgaver ind fra os er, at vi ikke har skullet sidde og snakke i detaljer om, hvad hver enkelt lille opgave vil kræve og koste. De har været villige til at tage nogle udviklingstimer, og når de vidste, hvad opgaven krævede, har vi lagt det ind i vores månedsaftale og hævet gebyret. Det betyder meget for os som mindre virksomhed, for det er en billig metode for os, og vi ved, hvad vi skal af med hver måned.”

”Der er en høj grad af kvalitet i arbejdet, men ingen strør om sig med gloser, man ikke kan forstå som almindeligt menneske. Og man kan mærke, at de vil os som kunde. Vi er ikke bare et nummer hos dem (...)"

- Aron Hamann

Høj kvalitet og god kommunikation

Aron Hamann kan faktisk næsten ikke rose samarbejdet med Merito nok.


”Der er en høj grad af kvalitet i arbejdet, men ingen strør om sig med gloser, man ikke kan forstå som almindeligt menneske. Og man kan mærke, at de vil os som kunde. Vi er ikke bare et nummer hos dem.


Vores samarbejde med dem betyder, at jeg har tid til at fokusere på forretningsudvikling. Sidste år vækstede vi med 400 %, og jeg varetager både indkøb og salg. Så det er afgørende, at jeg trygt har kunnet overlade bogføring og rapportering til Merito.



Det har givet ro i maven. Der kommer ingen overraskelser. Ingen forglemmelser. Det er rart at have nogen, hvor man bare kan stole på, at der bliver leveret”.

En skalérbar løsning for alle små og mellemstore virksomheder

Aron Hamann tøver ikke med at anbefale Merito til andre.


”Hvis man har mere end 30 bilag om måneden, så skulle man tage at få sig en snak med Merito. De tilbyder en absolut skalérbar løsning. Jeg skal ikke bekymre mig om mit bagland, når vores omsætning stiger, eller der kommer flere betalinger. Jeg kan bare putte det ind i systemet. Måske har vi 400 transaktioner per måned nu, og det er støt stigende, og det skal jeg ikke tænke på. For vores løsning med Merito kan følge med op, mens vi vækster. 


Det er en virkelig god substitut for en inhouse bogholder, fordi de engagerer sig i ens forretning. Og man får noget for pengene, fordi det frigør tid til at gøre lige præcis det, der var grunden til, at man startede sin virksomhed i sin tid.”

27 Mar, 2023
Interview med CyberPilot
18 Nov, 2022
Interview med Christian Nielsen
18 Nov, 2022
Interview med Pernille Føns Petersen
18 Nov, 2022
Interview med Ninna Frost-Hansen
21 Aug, 2022
Blogartikel 3
Share by: