Louise Alsen

Hvorfor har du valgt at arbejde for Merito?

Det var faktisk de to partnere i Merito, Martin og Christian, der rakte ud til mig. De søgte en fuldtidscontroller, men jeg var ikke på udkig efter et fuldtidsjob. Vi valgte dog alligevel at tage en snak, og det var godt, at vi fik startet den dialog. De var begge meget lydhøre over for de ønsker, som jeg havde til en kommende arbejdsplads.

 

For mig var en deltidsansættelse et must for at give mig den work life balance, der for mig pt. er nødvendig med tre små børn. Jeg var således meget ærlig omkring mine ønsker fra start og lagde kortene på bordet, herunder også, at jeg eksempelvis ikke på nuværende tidspunkt kan byde ind med den store fleksibilitet. Det blev alt sammen modtaget meget positivt.

 

Jeg har oplevet, at man på andre arbejdspladser har imødekommet mit ønske om deltid, men at det er endt med at være svært i praksis. Christian og Martin fik mig heldigvis overbevist om, at det godt kunne fungere hos Merito – også i praksis. Vi tager løbende en status, så vi har fokus på, at vi holder fast i den balance, som fungerer for mig. På den måde sikrer vi, at jeg ikke pludselig føler, at jeg skal arbejde mere end det, som vi har aftalt.

 

Vi matchede også på det personlige plan. Jeg er en meget åben person, der som oftest siger tingene lige ud, og det gør de også hos Merito. Og så lytter de og de handler på det, de siger.
De er begge to meget OBS på, at vi alle er forskellige, og at det skal fungere for os alle sammen.

Hvilke opgaver sidder du med?

Jeg er stadig relativt ny, så jeg har de første måneder lavet en del almindeligt regnskab, bogføring, udarbejdelse af løn og andre dagligdags driftsopgaver samt lært systemerne at kende. Planen er, at min rolle på sigt skal blive mere controller-orienteret, så jeg først kommer ind på opgaverne på et senere tidspunkt og kan have et mere gennemgående overblik over kundesagerne. Jeg skal på sigt også have en mere assisterende og coachende mentorrolle over for vores lidt yngre medarbejdere.

Hvordan var din opstart hos Merito?

Jeg blev taget rigtig godt imod, og der var afsat god tid til oplæring og introduktion. Jeg følte ikke, at der var nogen, som ikke havde tid til at hjælpe, og jeg er endda nok lidt af en spørge-Jørgen.

Der er altid mange indtryk som ny. Mange nye kunder og mange nye systemer, så det brugte jeg selvfølgelig en del tid på at sætte mig ind i, men det bundfælder sig heldigvis relativt hurtigt. Jeg fik også selv lov at til byde ind med, hvornår jeg var klar til nye kundeopgaver, så jeg selv var med til at styre, hvor hurtigt der blev fyldt på med nye ansvarsområder.


Min oplevelse er, at så snart man nævner noget, som man gerne vil have justeret på, så rykker Merito hurtigt rundt og får det til at fungere. Måden, som vi arbejder på hos Merito, er meget fleksibel. Vi opererer ikke med dine og mine kunder, men kan nemt flytte opgaverne rundt på kryds og tværs. Det giver et meget dynamisk og fleksibelt flow blandt os medarbejdere.

Er der noget, der har overrasket dig, efter du blev ansat?

Det har overrasket mig positivt, hvor godt Merito planlægger deres opgaver. De opererer med et meget stærkt planlægningsværktøj, og for mig har det været dejligt, at opgaverne er så visualiserede, så det fremgår helt tydeligt, hvad der forventes af mig den pågældende arbejdsdag.

 

Skulle det ske, at der er noget, som jeg kan se, at jeg ikke kan nå, så ved jeg også, hvordan jeg skal prioritere. Alle opgaverne er markeret ud fra deadline og vigtighed. På den måde er det synliggjort for alle, hvad det er, vi prioriterer. Det, synes jeg, er sundt. For vi har alle sammen nok at se til, og dér er det fint, at man kan se sort på hvidt, hvad der reelt er prioriteret som værende vigtigst her og nu i den store pulje, så den enkelte medarbejder ikke bare sidder og kører derudad med noget, som de selv lige tror er vigtigt, hvis der i virkeligheden er noget andet, som er vigtigere.

Hvordan er kulturen hos Merito?

Der er en let og uhøjtidelig kultur, og jeg møder glad på job hver dag. 

Teamet hos Merito er relativt ungt, og på sigt kunne det være fedt med en større diversitet og lidt flere kvinder, men vi vækster og ansætter hele tiden nye folk, så jeg tænker, at det blot er et spørgsmål om tid, før det er en realitet.

Er der noget, du gerne selv vil sige til eventuelle kommende kolleger?

Det er en vildt fleksibel arbejdsplads. Jeg føler, at Martin og Christian er utroligt lydhøre over for, hvad man har af ønsker i forhold til, hvordan man gerne vil tilrettelægge sin hverdag – både med arbejdsindhold og omfang.

 

Merito er samtidig en virksomhed i vækst, hvor der hele tiden er tilgang af kunder, og hvor opgavernes omfang hele tiden vokser. På den måde kan man prøve kræfter med mange forskelligartede opgaver inden for økonomi og regnskab.

Hvad håber du, at fremtiden bringer i din ansættelse hos Merito?

Jeg kunne godt have en interesse i at indtage en mere intern rolle på sigt. Både i forhold til at sidde med den interne økonomi for Merito, men også i forhold til at påtage mig andre administrative opgaver inden for eksempelvis HR.


Af Mette Momme 24. april 2025
5 gode grunde til at outsource din økonomifunktion.
Af Mette Momme 18. marts 2025
Langsommeligt og frustrerende?
Af Mette Momme 29. oktober 2024
Hvad lægger en medarbejder vægt på hos Merito?
27. marts 2023
Interview med CyberPilot
18. november 2022
Interview med Christian Nielsen
18. november 2022
Interview med Pernille Føns Petersen
18. november 2022
Interview med Ninna Frost-Hansen
21. august 2022
Blogartikel 3