Værdifuld sparring og rådgivning til både økonomiafdelingen og direktøren
I den 6 år gamle softwarevirksomhed Apacta, som leverer timesagsstyringsværktøjer til håndværkerbranchen, har man nydt godt af ekstern sparring og rådgivning omkring økonomien.
”I en lille virksomhed som vores sad jeg helt klassisk alene med ansvaret for økonomien,” fortæller Apactas økonomiansvarlige Iben Helbo Sønderkær.
”Her har det været guld værd med nogle eksterne sparringspartnere at rådføre mig med.”
Et samarbejde der voksede
Samarbejdet mellem Apacta og Merito opstod, da Apacta i sin tid havde brug for at få udarbejdet budgetter. De fik anbefalet Merito af fælles samarbejdspartnere og kunne hurtigt mærke, at det var et godt match. Derfor er samarbejdet løbende vokset, og Merito agerer nu rådgiver og sparringspartner på både et væld af dagligdags spørgsmål og en række mere overordnede strategiske emner.
”Det betyder alverden at have en sparringspartner, som man kan have en åben og ærlig dialog med. De kommer med noget rådgivning, som de vil stå ved. Og jeg ved, at de melder fra, hvis det skulle ske, at jeg kom med noget, der rakte ud over deres kompetencer. Det betyder, at jeg føler mig tryg i den rådgivning, jeg får, fordi jeg ved, at den er baseret på reel viden. Der er ikke noget gætværk hos dem. De ved virkelig noget om det, de udtaler sig om”, understreger Iben Helbo Sønderkær.
Et sæt ekstra øjne på tingene
Hos Apacta fungerer Merito blandt andet som en form for kvalitetskontrol.
”De hjælper os med at kontrollere de ting, vi laver, så vi får nogle ekstra øjne på tingene og er sikre på, at alt er, som det skal være. På den måde har de rollen som en slags økonomidirektør, der lige løber tingene igennem som et ekstra og sidste led”, fortæller Iben Helbo Sønderkær.
Et generøst samspil
At Merito har et reelt ønske at om hjælpe, oplevede Apactas økonomiansvarlige allerede tidligt i forløbet.
”Hos Merito går de ikke og holder på de ting, de ved. De vil gerne dele ud af værktøjer og viden. Det kan være alt fra et sheet til momsafstemning eller et program, som de tænker, at vi kan få glæde af. Det sætter jeg virkelig stor pris på”, forklarer Iben Helbo Sønderkær.
”Tonen er direkte, uformel og helt nede på jorden.
Det kan jeg rigtig godt lide.
Jeg føler aldrig, der er noget, der hedder dumme spørgsmål”
-
Iben Helbo Sønderkær
"Ring til en ven"
Som eneansvarlig for økonomien i en virksomhed med knap 30 medarbejdere, har det stor betydning for Iben Helbo Sønderkær at få sparring udefra.
”Jeg har tidligere siddet som regnskabsassistent og kom så over i stilling som økonomiansvarlig, hvor jeg i sagens natur skulle bevæge mig ind på nogle områder, som jeg ikke hidtil havde beskæftiget mig med. Her har jeg virkelig fået noget viden fra Merito, som jeg også kan bruge fremadrettet.
Der er mange mindre virksomheder, hvor der bare sidder en enkelt person og er ansvarlig for økonomien. Og hvis man sidder alene med det hele, kan man ringe til sin revisor, men de er svære at få fat i, og når man endelig får fat i dem, så har de travlt. Så ofte vil man ikke belemre dem med et lillebitte spørgsmål. Dér er det guld værd at have et sted som Merito, hvor man kan vende sig hen og få vendt tingene – stort som småt. Det føles lidt som livlinen i tv-programmet Hvem Vil Være Millionær”, griner Iben Helbo Sønderkær.
Udfordring af arbejdsgange i virksomheden
Merito har ikke blot ageret livline og sparringspartner, når Iben Helbo Sønderkær havde spørgsmål. De har også aktivt budt ind, når de spottede, at der var grundlag for at optimere på arbejdsgange eller måder at gøre tingene på hos Apacta. Ofte opstod de gode snakke på de fælles månedsmøder mellem Merito og Apactas administrerende direktør samt Iben Helbo Sønderkær, hvor agendaen var månedsrapportering men ofte udartede sig til en større snak.
”Merito har en anden måde at anskue tingene på, og de kan se vores virksomhed udefra. Og de er rigtig gode til at byde ind med gode idéer og udfordre os med det, man vel kan kalde kritiske spørgsmål, som giver både mig og vores administrerende direktør noget at tænke over. De har også været i dialog med vores bestyrelse, fordi de er gode til at opsnappe potentialer og behov. De har så at sige det forkromede overblik.
Og så har de mange gode referencer og en stor viden om, hvordan andre virksomheder i vores branche gør tingene. Man kan sige, at de har et bredt repertoire af viden”, forklarer Iben Helbo Sønderkær.
En fast pris
En væsentlig detalje ved samarbejdet mellem Apacta og Merito var den fastprisaftale, der blev indgået.
”Vi fik lavet en fastprisaftale, så vi vidste, hvad vi havde at gøre med. Når vi kontaktede vores revisor, så oplevede vi, at vi hver gang modtog en faktura selv ved den mindste henvendelse. Det er helt anderledes hos Merito. Jeg har aldrig oplevet at få at vide, at jeg har opbrugt min kvote hos dem”, fortæller Iben Helbo Sønderkær.
Fuld tillid og leverancer til tiden
Som kunde hos Merito har Iben Helbo Sønderkær kun lovprisninger til Merito:
”Jeg har fuld tillid til Merito. Der har aldrig været noget. Det har altid været klart, hvad vi skulle. Og alt er altid blevet overholdt. Samtidig har jeg oplevet, at jeg altid har fået lynhurtigt svar på mine spørgsmål, og jeg føler mig virkelig prioriteret som kunde.
Når man sender dem en opgave, så springer de bare på. De går straks i gang med opgaven”, uddyber Iben Helbo Sørensen.
”Til dem, der sidder alene med økonomien eller måske har lidt udfordringer med det, der vil jeg råde dem til at ringe til Merito (...)"
- Iben Helbo Sønderkær
En varm anbefaling til alle, der sidder alene med økonomien eller ønsker sparring
Iben Helbo Sønderkær vil varmt anbefale alle, der sidder med økonomien i mindre virksomheder, at række ud til Merito.
”Til dem, der sidder alene med økonomien eller måske har lidt udfordringer med det, der vil jeg råde dem til at ringe til Merito. Der findes rigtig mange, der har slået sig ned som cykelbogholdere, men der er altså noget rigtig rart ved at blive tilknyttet et hus, hvor man kan spørge om alt muligt mellem himmel og jord. Hos Merito har de forskellige kompetencer til stede, og det betyder, at der altid er nogen, man kan spørge, som ved noget om det, man skal vende”, fastslår Iben Helbo Sønderkær.